dimecres, 5 de novembre del 2025

Propostes gràfiques per intentar encabir habitatges i aparcament a la U.A."L'Escorxador" (II)

Donant continuïtat als darrers escrits d’opinió d'aquest blog relacionats amb la promoció dels habitatges i aparcaments a la Unitat d’Actuació 11 “l’Escorxador”, exposo cronològicament els documents gràfics aconseguits on es posa de manifest la dificultat que ha tingut l’equip de govern municipal per encabir l’aparcament soterrat a una ordenació d’edificis poc encertada. També hi podem veure l’evolució per millorar la distribució funcional dels habitatges.

Cal advertir que en cap moment he qüestionat la necessitat d’habilitar habitatges de protecció oficial en les diferents modalitats, sigui de lloguer social o amb la participació d’una cooperativa. Les discrepàncies que presento i concloc al final de l’article són de tipus urbanístic i de disseny formal de les edificacions.


Any 2022. Primera proposta

(Figures 1 i 2)

A l’article que vaig publicar el setembre de 2023 vaig adjuntar i comentar uns Estudis previs on s’exposava, entre altres temes, de forma detallada una possible proposta per resoldre l’aparcament soterrat. En el mateix document també es visualitzava la primera distribució interior dels futurs habitatges.

Tal com ja vaig expressar en el seu moment, la proposta no deixava de ser enrevessada: L’aparcament se situava sota dos edificis, dels quatre que hi ha projectats i alhora un tros del soterrani s’ubicava sota una part de la zona verda.

Figura 1. Plànol de la planta baixa del document d'Estudis Previs UA 11 Escorxador. Font: Ajuntament de Begues

Figura 2. Plànol de l'aparcament del document d'Estudis Previs UA 11 Escorxador. Font: Ajuntament de Begues


Any 2024. Segona proposta

(Figures 3, 4 i 5)

A la segona proposta es pot veure el Projecte Bàsic que va tramitar la cooperativa el Celler per tal d’aconseguir subvencions de la Generalitat per a tres dels quatre edificis que hi ha projectats. Sorprenentment, en aquest projecte no es preveu ni es dibuixa la previsió d’aparcament. Aquesta mancança delata un desconeixement total de les previsions per desenvolupar correctament la Unitat d’Actuació.

S’ha de dir que la proposta de distribució interior dels habitatges va millorar la proposta dels Estudis previs de 2022.

Figura 3. Plànol de la situació i emplaçament dels tres edificis (no quatre) del Projecte Bàsic elaborat per El Celler. Font: Ajuntament de Begues.
Figura 4. Plànol de les plantes i distribució del Projecte Bàsic elaborat per El Celler. Font: Ajuntament de Begues.

Figura 5. Plànol de la secció transversal de l'edifici d'habitatges al Projecte Bàsic elaborat per El Celler. Noteu que ni es planteja l'existència d'un soterrani. Font: Ajuntament de Begues.

Any 2025. Tercera proposta

(Figura 6)

En aquesta proposta es va desenvolupar un estudi de cinc alternatives per situar l’aparcament soterrat i els seus accessos tenint en compte la implantació de les quatre edificacions que hi ha projectades en aquest àmbit. Es pot veure que en totes les alternatives hi ha l'ocupació del subsol de la zona verda i els enrevessats recorreguts i accessos que han de fer els vehicles i usuaris per accedir a l’aparcament.

 

Figura 6. Alternatives de l'estudi d'implantació d'un aparcament soterrat. Font: Ajuntament de Begues. 

Any 2025. Quarta proposta

(Figura 7)

És una selecció dels gràfics de la Sessió informativa que el 3 d’octubre va presentar l’Ajuntament i el Celler al Centre Cívic. Aquesta proposta incideix en tres edificis que hi ha projectats, on es veu amb claredat l'ocupació de part de la zona verda amb un aparcament soterrat, una rampa d’accés de vehicles i un badalot per accedir els usuaris.

Figura 7. Proposta d'habitatges i aparcament presentada per l'Ajuntament de Begues i El Celler a la sessió informativa del mes d'octubre de 2025. Font: Ajuntament de Begues.


Comparativa d'habitatges (6)

Adjunto una comparació de les dues propostes de distribució interior dels habitatges. Una de l’any 2022 presentada als Estudis previs i l’altra de l’any 2024 presentada pel Celler.   

 

Figura 8. A l'esquerra, proposta de distribució dels habitatges als Estudis previs de l'any 2022. A la dreta, proposta de distribució dels habitatges al Projecte Bàsic elaborat per El Celler l'any 2024. Font: Ajuntament de Begues.


Conclusió.

De l’atenta visualització d’aquestes detallades propostes que s’han fet durant més de tres anys es desprèn que una eficaç solució al problema de l’aparcament no es va tenir en compte ni es va resoldre a l’aprovació definitiva que hi va haver en aquest àmbit l'any 2020 (fa cinc anys).  Malauradament, l’equip de govern no va voler o no va saber-ho corregir tot i les reiterades insistències a fer-ho durant els posteriors tràmits urbanístics i administratius. Només cal observar els dubtes dels gestors municipals per tal d’encabir o bé tres o bé quatre edificis a les propostes exposades.

 

Tanmateix, no deixa de ser incomprensible que no es resolgui el tema de la promoció de 39 habitatges amb les quatre finques que són propietat de l’Ajuntament, tal com  preveia el conveni amb INCASÒL (vegeu blog de setembre). Tampoc s’entén que amb el conveni amb el Celler es deixi una finca municipal fora de l'operació per bastir habitatges amb algun tipus de protecció.  Algun dia sabrem la veritable raó per la qual es va rescindir de “mutu acord” el conveni amb INCASÒL, ja que la versió que va donar l’equip de govern no és creïble.

 

Pel que fa a la zona verda, als documents normatius que es van tramitar i aprovar definitivament al MPPGO 27 i que es va acabar de definir al projecte d’urbanització el 2022, no esmenten cap previsió d’ocupació del subsol. Tampoc es preveuen accessos tipus rampa per a vehicles ni badalots per accedir a una zona d’aparcament soterrada. La totalitat de la zona verda, per tant, s’ha de destinar per a gaudir d’un espai de lleure públic on implantar espais naturalitzats.

 

Així doncs, sembla coherent i de sentit comú que, si l'any 2020 es defineix a la MPPGO 27 una zona verda d’esbarjo d’ús públic, no es fa perquè tot seguit es proposi fer uns accessos i encabir una construcció soterrada d’ús privatiu i aliena als usos racionals d’una zona verda. Per exemple, sí que seria una opció d’ús raonadament justificada la ubicació d’un dipòsit soterrat per acumular l’aigua de la pluja per a reg de la mateixa zona verda.

 

Una altra cosa és que, per tal de no esmenar l’error de 2020, s’intenti interpretar de forma interessada i esbiaixada la normativa urbanística i permetre construir rampes i badalots en zona verda. Precisament, és el que ara s’està fent i es pretén consolidar.

 

Podeu veure la resta d'articles sobre aquest tema a l'apartat "Habitatge públic i de protecció oficial" de la secció Política Local d'aquest blog.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada