El títol que encapçala aquest
escrit no és meu. L’he copiat d’una proposta que l’equip de govern municipal té
programada per invertir a curt termini 26.000,00 € i que consisteix bàsicament
en treure pilones del carrer Major, retirar alguns bancs i posar noves jardineres.
Els arguments que es fan servir son...” permetre pensar en una nova escala de
valors en la que el carrer pot afavorir sinergies i convertir-se en un focus
atractiu pel comerç, el turisme i les activitats de lleure ciutadà....”
Em costa entendre que es
vulgui desmuntar un mobiliari que ha funcionat de forma acceptable durant els últims
tres anys i en el qual es van invertir molts diners. El projecte de l’any 2007 per
pacificar el carrer Major i el passeig de l’Església va obtenir un ampli consens
durant la fase de projecte i durant l’execució de les obres. També s’ha de dir
que durant el decurs de les obres es van introduir millores que van tenir el
vist i plau de totes les parts implicades.
Aquell projecte, obra de
l’arquitecte Carles Casamor, va tenir especial cura en escollir elements simples,
resistents, duradors i de baix manteniment. Es feia especial incidència en la
neutralitat dels objectes situats a l’espai públic per tal que els comerços i
els seus aparadors agafessin el protagonisme. Els elements situats a l’espai públic
oferien una zona ordenada i simple per tal que els comerciants aprofitessin
aquesta sinergia.
La proposta que es vol portat
a terme desmunta un projecte de mobiliari que tenia un segell d’identitat en la
persona que ho va dissenyar. La regidoria de comerç altera la parada per decret
i sense valorar, de forma consensuada, la proposta de modificació de mobiliari.
Aquest fet em recorda un esdeveniment històric que va succeir a la Capella Sixtina
de Roma. Un pintor que es deia Daniele de Volterra, de motiu "il Braghettone", va
rebre l’encàrrec del Papa de “turno” de tapar les vergonyes que amb tanta naturalitat
havia pintat Miquel Àngel.
Què hi farem!
La persona que ho deuria disenyar llavors va fer un bon projecte pensant en la seguretat de les persones,ja que llavors hi passava l'autobús.
ResponEliminaAra ja no hi passa, no calen pilones.
Potser el que alguns consideren "creacions" altres ho veuen com encàrrecs al servei de la gent.
Salvador,
EliminaT’agraeixo al teva observació i em permetràs que intenti explicar-te de forma raonada el perquè del meu posicionament, ja que entenc que res ha de ser gratuït i aleatori als gustos de qualsevol. Hi ha d’haver criteri, el que sigui i alhora fonamentat. Altrament no anirem bé.
El projecte d’urbanització de l’arquitecte Carles Casamor es va exposar a informació publica l’any 2007 i el col•lectiu de ICV, del qual formo part, vàrem presentar al•legacions amb observacions diverses sobre el projecte on manifestàvem que valoràvem positivament la molt bona qualitat formal i descriptiva del projecte. S’ha de dir que l’any 2006 vàrem presentar al•legacions a l’Estudi de mobilitat a Begues que incidia en aquest àmbit i també vàrem expressar la nostre opinió.
Aquestes al•legacions i suggeriments els pots trobar a la nostra web, a la secció de documents, on es fa un recull de l’extensa documentació dels anys 1995-2007.
Quan al 2007 vàrem entrar a formar part del govern municipal, ens vàrem trobar amb un projecte d’urbanització del carrer Major aprovat definitivament i amb una empresa constructora adjudicatària a punt de començar les obres. El projecte el vàrem respectar bàsicament en la seva totalitat. Solament vàrem suprimir, per estalvi econòmic, una part pavimentada que no crèiem necessària i també vàrem suprimir uns parterres de gespa que estaven escampats pel passeig de l’Església i que comportarien un costós manteniment.
Les pilones, els bancs en forma de cub i els fanals alineats del carrer Major responien a una idea d’ordenar l’espai i permetre separar els vianants dels vehicles que passarien pel carrer Major en sentit Gavà. Va ser al final de les obres que recollint l’opinió dels veïns i usuaris es va decidir fer una arriscada aposta per només deixar passar el bus. En teoria només passaria aquest vehicle de transport públic unes deu vegades al dia, com a molt. Tot i així les seqüències de pilones i la dels bancs ordenen de manera jeràrquica l’espai separant els possibles usos. I ha funcionat molt bé duran més de tres anys.
Fa poc es va suprimir el pas del bus, però l’espai de pas de vehicles ha de quedar lliure pels casos de necessitat obligada i sobretot els casos d’emergència.
Estaràs d’acord amb mi que la netedat que fins fa poc ha presentat el carrer Major amb les esveltes pilones, les seqüències ordenades dels bancs i els fanals no té res a veure amb les matusseres jardineres de peu, les jardineres de plàstic que escanyen els fanals i les gratuïtes alteracions en l’ordre dels bancs per tal que es puguin posar cadires i taules dels bars en un suposat mal entès criteri de dinamització comercial.
El criteri o ordre que va dissenyar en Carles Casamor per a aquest espai urbà ha esta alterat per quelcom que no entenc i que no respon a una idea ordenada de conjunt. I no em puc estar de dir-ho.
Ho reitero, gràcies per la teva aportació.